נחשף תקציב צה”ל לבדיקות סמים: 3 מיליון ש”ח בשנה

לראשונה חושף צה”ל כמה כסף מוציא הצבא בכל שנה על בדיקות שתן למציאת סמים לחיילים, זאת בעקבות פנייה של עו”ד לפי חוק חופש המידע. תוך שבע שנים זינק הסכום שהצבא משקיע בבדיקות מ-925 אלף שקל בשנה לכמעט 3 מיליון. מרבית התקציב על עבירות שימוש בקנאביס.

מערכת המשפט הצבאית אוכפת בחומרה וללא לאות עבירות של שימוש בקנאביס ע”י חיילים במהלך שירותם הצבאי – גם כאשר השימוש עצמו לא מבוצע בעת שהייה בשירות, למשל בזמן חופשה ארוכה או קצרה בבית, בזמן נפקדות או עריקות משירות, בזמן חופשות מחלה ואפילו בזמן חופשת שחרור – כפי שקרה לאחרונה לחיילת/מפורסמת ענבל ביבי וכן לבנם של המפורסמים יעל אבקסיס וליאור מילר.

כחלק ממנגנון האכיפה בתחום זה מתבצעת כמובן חקירת מצ”ח בכל חשד לשימוש ולוּ המינורי ביותר, במסגרתה נערכות בדיקות שתן שנשלחות למעבדה לטוקסיקולוגיה בתל השומר. משם ממשיך ההליך להעמדה לדין בבית דין צבאי ומסתיים רק לאחר תהליך ארוך ויקר.

ליאור שטלצר, עו”ד פלילי המייצג חיילים ואזרחים הנעצרים על עבירות שימוש בסמים, פנה לדובר צה”ל בבקשה לפי חוק חופש המידע לקבלת נתונים ביחס לתיקים אלה בשנים 1995, 2005 ו-2015. בפנייתו דרש לחשוף את העלויות של התקשרות משרד הבטחון עם המעבדה לטוקסיקולוגיה ולברר כמה כסף בדיוק יוצא מקופת המדינה עבור בדיקות אלו.

אלפי תיקי חקירה

להפתעתו של שטלצר נמצא שכמויות התיקים בגין עבירות שימוש בסמים ע”י חיילים אינן יורדות לאורך השנים בעקבות האכיפהה – נהפוך הוא הן רק עולות ועולות. כך למשל נחשף כי בשנת 2005 נפתחו 1,122 תיקי חקירה בגין שימוש בקנאביס, ובשנת 2015 נפתחו 1,699 תיקי חקירה בגין שימוש בקנאביס.

גם זה בטח יעניין אותך

מבחינת כתבי אישום נמצא שבשנת 1995 הוגשו 411 כתב אישום בגין שימוש בסמים, בשנת 2005 הוגשו 721 כתבי אישום כאלה, ובשנת 2015 הוגשו 598 כתבי אישום כאלה – כלומר הכמויות עולות או לכל הפחות לא יורדות.

אך גולת הכותרת של הנתונים היא כנראה סעיף ההוצאות עבור אכיפה זו, או לפחות חלקה הקטן – בדיקות השתן שנערכות באופן קבוע לחיילים. “מבחינת העלויות וההתקשרות מול משרד הבטחון הנתונים הם לא פחות ממדהימים,” אומר עו”ד שטלצר.

3 מיליון ש”ח בשנה

על פי הנתונים שהוצגו בפניו הסכם ההתקשרות של משרד הבטחון מול המעבדה לטוקסיקולוגיה לצורך בדיקות סמים בצה”ל מוגבל לתקרה של עד 3 מיליון ש”ח בשנה. במקרה או שלא, בשנת 2015 העלות ששולמה בפועל ונוצלה מתוך התקרה הייתה בסך של 2,900,000 ש”ח – כמעט 100% מהתקציב.

בסך הכל על פי הנתונים נמצא שבשנת 2015 לבדה נבדקו 3,608 מוצגים משפטיים ונערכו 2,539 דגימות שתן למציאת סמים אצל חיילים.

“חשוב להדגיש שמדובר רק בעלות של בדיקות המעבדה,” מדגיש שטלצר, “כלומר ההליכים הפליליים היקרים נובעים גם מהעלויות של זמנם של השופטים, עורכי הדין מהתביעה ומהסנגוריה (כולם קצינים בקבע), מעלויות הכליאה והליווי לבית הדין, ו-ועדות ההתאמה לשירות שנערכות אחרי המשפט.”

תקווה לשינוי?

בדיון שנערך לאחרונה בועדת הסמים של הכנסת נחשף ש-30% מסך כל חקירות מצ”ח נוגעות לשימוש בסמים, כשעל פי הערכות אחרות מדובר על הרבה יותר. לפני כחצי שנה נשלחה פנייה לפרקליטות הצבאית ובה דרישה להפסיק להפליל חיילים שצרכו קנאביס בחופשה, אך עד כה טרם נקבעה מדיניות חדשה.

כזכור בתחילת השנה (ינואר 2016) הפתיע הפרקליט הצבאי היוצא, האלוף דני עפרוני, כשאמר שלדעתו “אין להפליל חיילים שעישנו קנאביס”. “לא מדובר בלגליזציה, אלא בגישה חדשנית של אכיפה,” הסביר אז. “החייל מקבל הזדמנות לחזור לנורמטיביות, צה”ל מקבל חזרה לשירות חייל עם מוטיבציה מוגברת להשלים שירות תקין”.

ראו עוד:
מה לעשות בבדיקת סמים של מצ”ח?
“אני לא חייל טוב כשאני מעשן מריחואנה”

המשך קריאה
Back to top button
x
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר